martes, 12 de octubre de 2010
L'últim home que parlava català
Sinopsis:
Si mai desaparegués el català, ¿com seria l’últim home que el parlés? Un dels protagonistes d’aquesta novel•la, l’escriptor Miquel Rovira, dedica tota la seva capacitat creativa a respondre aquesta pregunta. Rovira imagina una Catalunya en què el català ha desaparegut i n’investiga les causes, com si es tractés d’una novel•la policíaca. Hi ha una víctima, el català, un investigador, que és un professor nord-americà que vol aclarir les raons de la desaparició de la llengua, i un testimoni, l’últim home que parla català.
Ramón Balaguer, l’altre protagonista, també es escriptor, i no se’n vol anar del pis on viu abans d’acabar la novel•la que està escrivint, a pesar que el propietari de la resta de l’edifici li fa la vida impossible perquè li vengui el pis i se’n vagi. Balaguer renuncia a molts diners i comoditats per la seva obra. ¿Té sentit aquest sacrifici?
La novela es una reflexión sobre la situación de la lengua y sobre la literatura y el proceso de creación, los autores y su elección lingüística La novela arranca como un caso de acoso inmobiliario, en cuyo trasfondo yace la denuncia al supuesto acoso lingüístico sobre el catalán. En mi opinión, no se halla en tanto peligro de desaparecer como asevera uno de los protagonistas. Si sobrevivió cuarenta años de dictadura franquista, creo que puede con los supuestos peligros que lo amenazan, como el avance de la inmigración. Por lo demás, la novela es sencilla y ágil de leer. Lástima que peque de repetitiva y no acabe de convencer.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario